Lampor och reflexer till cykeln

Har du någon gång svurit över mörkklädda cyklister utan ljus och reflexer på cykeln när du har kommit i bil? Det är inte bara du som ha gjort detta. Men med handen på hjärtat, hur är det med din egen cykel? Ibland är det lätt att kasta sten i glashus och muttra över andras tillkortakommande och så är man inte ett dugg bättre själv. Har du stenkoll på att din egen cykel har den utrustning som krävs för att vara laglig? Om du är osäker på det kan du läsa vidare här och få svar på dina frågor.

Är din cykel laglig?

Flera svenska kommuner driver olika projekt för att få fler att cykla på vintern. Förutom att det kan vara bra för ens egen säkerhet att utrusta cykeln med vinterdäck, finns det annan utrustning som måste finnas på cykeln för att den ska vara laglig. Fungerande broms eller bromsar och ringklocka är två faktorer som måste finnas för att en cykel ska vara laglig i dagsljus. För att cykeln även ska vara laglig när du cyklar i mörker måste den vara utrustad med fungerande fram- och baklampa, reflex fram och bak på cykeln samt reflexer i hjulen eller på yttersidan av tramporna.

Krav på utrustningen

Det är inte särskilt mycket som krävs för att din cykel ska vara laglig och ska synas tydligt även i mörker. Framlampan ska lysa med ett fast vitt ljus och kunna ses på ett 300 meter avstånd. Samma avstånd gäller för baklampan som ska ha ett rött fast eller blinkande ljus, om lampan blinkar med minst 200 blinkningar per minut. Fram på cykeln ska du också ha en vit reflex och bak en röd reflex. Samma färger som lamporna alltså. Du är även skyldig att ha reflexer i sidled. Det allra enklaste är att sätta orange reflexer i hjulekrarna. Hjälm med reflexer och en reflexväst ökar på din synlighet ytterligare och är billiga livförsäkringar.