Cykeln, en energisnål häst
Den första cykeln designades i Tyskland under tidigt 1800-tal. Det hade funnits en och annan opraktisk föregångare innan dess, men modellen som senare blev dagens cyklar brukar tillskrivas Baron von Drais. Efter många år av missväxt och fattigdom hade gamla dragdjur som hästar och oxar blivit mer sällsynta och svaga. Nu krävdes ett nytt fordon för att kunna transportera sig mellan städer och byar. Cykeln, som då sparkades fram av cyklisten själv, kallades för ”Hobby Horse” och blev under 1800-talet en modefluga för överklassen i Paris och London.
Cykelns evolution
Baron von Drais första cykelmodell vägde 22 kg och var helt gjord av trä. På premiärturen tillryggalade han 13 km på strax under en timme. Steg för steg förbättrades cykeln under hela århundradet och 1870 kom den klassiska höghjulingen av stål i England. Där var det styrande framhjulet mycket större än det lilla bakhjulet för att öka utväxlingen. Med stålets genombrott blev cyklarna betydligt lättare och billigare. De bekvämare 3- och 4-hjulsmodellerna blev vanligare av säkerhetsskäl. I USA gjorde man tvärtemot England och satte det stora hjulet baktill för att öka säkerheten. 1885 kom den första cykeln med kedja och drev, det förändrade cykelns utseende och möjligheter fullständigt. Med en kedja som drivande komponent behövde man inte längre stora hjul för att cykla snabbt. Denna modell tog helt över och fick namnet ”säkerhetscykeln”. Strax därefter utvecklade en veterinär vid namn Dunlop det mycket bekvämare gummidäcket. Dessa mycket estetiska cyklar betraktas idag som kuriosa antikviteter och används som retro design i bilder och tapeter. Spana in posters med de stilfulla modeller som gör sig bättre på bild än som fordon.
Cykelns användningsområde breddas
Under hela första halvan av 1900-talet fick cykeln många roller och användningsområden. Soldater använde sig av hopfällbara cyklar i krig och den Schweiziska armén behöll sitt cykelkompani fram till 2003. Precis som många jobb kräver körkort idag, blev cykeln ett kriterium för många yrken i mellankrigstiden. En cykel var en bra investering för både arbete och fritid. Även kvinnor runt om i världen såg cykeln som en chans till frigörelse och kunde röra sig enklare utan att vara beroende av en oftast väldigt dyr bil. Cyklar med campingvagnar blev ett billigare semesteralternativ under en tid drabbad av ekonomisk kris. Idag cyklar människor över hela världen till både jobb, skola och fritidsaktiviteter.